Naše
cesta na západ Ameriky se uskutečnila s cestovní kanceláří Amerika Tours.
Měli jsme navštívit nejkrásnější partie Kalifornie, Arizony, jižního Utahu a
Nevady. Během zájezdu jsme urazili cca 6 000 km, byli v nejvyšší
výšce 3000 m.n.m a nejníže 87 m.p.m.Ovšem
dá se říct, že nejsložitější úsek zájezdu byla cesta do Prahy. V den mého
odjezdu se u nás konala výluka traťové koleje a do Přerova převážely autobusy.
Navíc, v žst Přerov probíhala rekonstrukce nádraží a s kufrem jsem se
musela vláčet z jednoho konce nádraží po písku na druhý. Po příjezdu do
Olomouce Miladka zpozorovala, že mám na nových světlých kalhotách přilepenou
žvýkačku, zřejmě z autobusu. Tu se Miladce po značném úsilí a
s nedostatkem prostředků na čištění podařilo nakonec odstranit. Protože
jsme měli být v Praze na letišti v 6.00 hod, měli jsme v Praze
zajištěný nocleh a tedy čas. Z toho důvodů jsme si nechaly v Olomouci
ujet jeden rychlík, který měl jen obyčejné vozy a použily jsme za dvacet minut
dalšího, s pěknými letadlovými sedadly. Jenže tan skončil s poruchou
v České Třebové a my jsme nakonec všichni museli rychlík opustit a vecpat
se do dalšího plně obsazeného rychlíku na Prahu. V Praze jsem si na metro
narazila špatný lístek a tím se naše „paní Smůla“ vyčerpala a zbytek zájezdu proběhl
v pohodě.
Z Prahy
jsme letěli přes Londýn do San Franciska. Cesta byla celkem únavná, ale
vzhledem k časovému pásmu na západním pobřeží jsme si připsali
k dobru 9.00 hod.
V San
Francisku nás čekala průvodkyně sl. Eva Špačková, která naší výpravu 20 osob
rozdělila do dvou minibusů (vanů). Oba minibusy jezdily nezávisle na sobě,
takže jsme se s druhou polovinou zájezdu téměř nepotkali. Eva byla naší
průvodkyní a dá se říct, že to byla to velmi energická osoba s přehledem
snad o každé pěkné vyhlídce a každém kaktusu na celé naší trase. Při jízdě
celou dobu, i v případě že jsme jeli dvě až tři hodiny, stále mluvila a
ještě stačila jednou rukou ukazovat do krajiny, kterou jsme míjeli. A to i
v případě velký serpentin, které braly dech. Přesto celou cestu odřídila
sama a její služby byly skutečně nadstandardní. Uvnitř auta se denně všichni
posunují o jedno místo (jako had), aby na každého vyšlo jak příjemné sezení
vpředu, tak i méně atraktivní sedadla v zadní řadě. Po ubytování v hotelu
Comfort Inn Airport a těžké noci, kdy jsme si museli zvyknout na nové časové
pásmo konečně vyrážíme na prohlídku
města.
Leží
v severní části Kalifornie na stejnojmením poloostrově, který spolu
s pevninou vytváří uzamknutý záliv. Pouze malá úžina nazývaná Golden Gate
(Zlatá brána), umožňuje přístup k otevřenému tichému oceánu. Součástí
města jsou také četné ostrůvky, z nichž nejznámější je Alctatraz.
If
you´re going to San Francisco - Pokud jedeš do San Francisca, tak si buď jistý,
že ve vlasech budeš nosit květiny. Tak začíná známá píseň Scotta McKenzie o
jednom z nejkrásnějších měst USA - SAN FRANCISCU. Svou neopakovatelnou
atmosférou a naprosto unikátním charakterem si získá každého. Jeho terén je
velmi členitý a kopce, na nichž bylo město vystavěno, nabízí překrásné výhledy.
První zastávka je na nejznámějším mostě světa
Golden Gate Bridge.
Je
přesně takový, jak ho známe z obrázků. Úžasný. Délka mostu je 2737 metrů a
rozpětí pilířů je 1280 m. Most drží dvě nosná lana,která mají každé v průměru
92cm. a jsou spletena z 27 572 pramenů. Most má výšku (na vrchol věží) 227,4m.
od mořské hladiny. Celé mostní dílo váží 887 000 tun a spolu s věžemi jej drží
pohromadě na 600 000 nýtů. Jeden nýt,ten poslední je ze zlata. Most má dvě
zajímavosti:1: Veškerá sláva za most Golden Gate padla na bedra stavitele Josepha Strausse. A to navzdory tomu, že obrovskou zásluhu na konstrukci mostu měl hlavní inženýr Ellis. Strauss totiž Ellise ještě v počátcích stavby propustil s tím, že ji svými propočty jen zdržuje a prodražuje. Stavbě oddaný Ellis však dál ve své práci pokračoval, a to i bez nároku na mzdu. Za svého života se docenění nedočkal, v roce 2007 mu však byla přiznána hlavní zásluha za konstrukci mostu.
2: Za dobrého počasí je Golden Gate Bridge nepřetržitě natírán speciálním týmem natěračů. Natřít ho znovu jim trvá zhruba rok, pak rovnou začínají nanovo. Pro ně a údržbáře mostu byl vydán speciální průvodce, aby v duté konstrukci pylonů nezabloudili.
Od mostu odjíždíme na kopec Russian Hill, kde se nachází ulička Lombard Street, která se honosí titulem „nejklikatější ulice na světě“. Důvodem je osm ostrých zákrut, kterými byla zmírněna strmost stoupání poblíž vrcholku pahorku. Je nejen nejklikatější, ale úžasně rozkvetlá a úchvatnými výhledy na město a záliv.
Nejpestřejší a nejrušnější části města je Čínská čtvrť. Číňané se zde usadili v 50. letech 19. století. Městečko bylo proslulé svými opiovými doupaty a bordely. Dnes panuje ve čtvrti čilý obchodní ruch a ulice jsou přeplněné turisty. Navštěvujeme Old St.Mary’s Cathedral, která je první katedrálou postavenou v Kalifornii. Základní kámen byl položen v červenci 1853. Při ničivém zemětřesení, kdy většina města byla zničena, katedra zůstala nedotčena. Následný zuřivý požár pak zasáhl i samotný svatostánek a když později kouř usedl, celé okolí bylo v ruinách, jen katedrála odolala. Dostáváme hlad a v italské čtvrti se zastavujeme na pizzu, která je zde údajně nejlepší. Nepohrdneme také pivem a vydáváme se na kopec Telegraph Hill. Dnešní název pochází z r. 1850, kdy bylo na vršku nainstalováno signalizační zařízení, které upozorňovalo město na blížící se lodě. Stojí zde 68m vysoká věž ze železobetonu – Coit Tower, jejíž stavba byla financována z fondů, jenž městu věnovala Lillie Hitchcock cit, filantropka a obdivovatelka místního hasičského sboru, který hrdinně bojoval s obrovským požárem v r. 1906. Tvar věže připomíná hubici hasičské stříkací hadice. V jejím vestibulu můžeme obdivovat nástěnné malby zachycující život moderní Kalifornie.
Ze zeleného náměstí Alamo Square se nám otevře pohled na viktoriánské domečky, z nichž nejproslulejší je řada šesti z nich, tzv. Malované dámy nebo Šest sester. Je to architektonický skvost ve stylu královny Anny, zbudovaný v r. 1895.Tento pohled ještě umocňuje kulisa výškových budov Finančního Distriktu v pozadí. Radnice City Hall z r. 1915 má kupoli inspirovanou chrámem sv. Petra ve Vatikánu a je vyšší než kupole ve Washingtonu, D.C. Náročný den končí a ráno vyjíždíme brzy, abychom se dostali na pověstnou Cable Car, kde obvykle čeká fronta turistů.
Cable Car
je druhou
nejznámější památkou v San Francisku. Snad každý zná tyto vagóny, které
stoupají do těch nejstrmějších kopců. Pro turisty se udržuje pár linek, které
spojují důležitější místa. A jak takový Cable Car funguje? Vůz jezdí po
kolejnicích, v nichž je vedeno lano. Toto lano je rozpohybováno v centrální
stanici pomocí hlavního motoru. Pokud se chce Cable Car rozjet, prostrčí řidič
vagonu dírou ve dně chytne kleště, které se zachytí o lano. Vagon se takto
pohybuje rychlostí 9-12 km/h. Při cestě z kopce řidič jednoduše brzdí pomocí
páky (samozřejmě za mohutného rachotu a skřípání) Poprvé tento vůz otestoval
Andrew Hallidie v roce 1873. Opět bychom to nebyli ani my, abychom nezažili
nějakou zvláštnost. Zrovna na úseku silnice, která protíná Lombard Street se
tramvajka pokazila. Chvíli jsme čekali,
přijelo malé auto s bagrem, postavilo se před tramvaj a vlastně nás
brzdilo, než jsme sjeli s kopce dolů. Zastavili jsme přesně u cíle naší
cesty, muzea Cable Car. Přijelo pracovní auto, v mžiku vytáhlo celou
řídící páku z tramvaje, zasunuli
novou a tramvaj pokračovala v cestě. My jsme si dali ranní kávičku a
vydali se do muzea. Tato
cihlová budova slouží jako muzeum a zároveň jako jeho skutečná strojovna. Kromě
názorné ukázky, jak celý systém lan, kladek a ozubených kol funguje, můžeme
vidět i úplně první tramvaj, která vyjela na trať. Nutno dodat, že tento
lanovkovo-tramvajový systém je poslední svého druhu na světě.Odjíždíme do Rybářského přístavu. Je součástí přístavu, hned vedle přístavišť odkud jezdí lodě na Alkatraz, a kde přistávají i obchodní lodě. Fisherman Wharf žije ze své rybářské minulosti, v restauracích namačkaných jedna vedle druhé je hlavní položkou na menu Seefood, přeloženo mořské jídlo. Kraby prodávají přímo na chodníku, hemží se ty potvory na pultě a zákazníci si prstíkem ukáží které chtějí, prodavač je hodí do kotle s vařící vodou, no a oběd je tady. Odtud také krabi putují dovnitř do restaurace, aby za cenu podstatně vyšší než na chodníku skončili úplně stejně. Dáváme si také oběd, ale jen prověřené rybí filé a hranolky. Je zde také Chirardelli Square – bývalá čokoládovna, která je dnes místem s elegantními obchody a restauracemi. Atmosféra v přístavu je úžasná. Je zde spousta atrakcí - akvárium, lvouni, pouliční malíři a hudebníci, půjčovna kol, lavičky na odpočinek atd. Při procházce potkáváte usměvavé a příjemné lidi. Pouliční kapely vyhrávají džezové skladby a je to nejživější turistické místo. Odcházíme na loď a plujeme po zálivu pod Golden Gate a kolem ostrova Alcatraz.
Alcatraz
Alcatraz je ostrov, ležící uprostřed San Franciské zátoky. Na ostrově byla od roku 1850 umístěna pevnost, později byl znám především jako sídlo přísně střežené věznice (1934 - 1963). Dnes je ostrov chráněn jako historická památka. Nachází se zde kromě věznice také zbytky opevnění, nejdéle provozovaný maják na západním pobřeží USA a kolonie mořských ptáků. Věznice střežila jedny z nejznámějších amerických zločinců z poloviny 20. let. V místním vězení strávil čtyři a půl roku známý Al Capone. Přestože ostrov je vzdálen pouhý kilometr a půl od pevniny, nebyl nikdy zaznamenán úspěšný pokus o útěk. Vězení bylo v celé zemi jediným, které bylo vybaveno teplými sprchami, a to proto, aby se odsouzenci nemohli otužovat. V případě, že by se jim podařilo z ostrova uprchnout, nebyli by tak zvyklí na velmi ledovou vodu, která v zálivu je. Dnes je ostrov chráněn jako historická památka. Nachází se zde kromě věznice také zbytky opevnění, nejdéle provozovaný maják na západním pobřeží USA a kolonie mořských ptáků.
Loučíme se s úžasným
San Franciscem a odjíždíme do NP Sequoia.
Sekvoje jsou dokonale uzpůsobeny životu ve zdejších podmínkách - jejich silná kůra je dokonale chrání před parazity, a také před častými požáry. I jejich dřevo je velmi odolné proti žáru, i proti hnilobě. Požáry jsou naopak nezbytné pro jejich zdravý vývoj. Přiměřený oheň spálí podrost a okolní nižší stromy, čímž jednak vyčistí sekvojím životní prostor, a také jejich popel a tlející zbytky zajistí sekvojím nutné živiny. Sekvoje požáry rovněž potřebují pro úspěšné rozmnožování. Jejich šišky jsou natolik pevné, že pouze velký žár je dokáže otevřít. Paradoxně jediným nepřítelem sekvojí je jejich vlastní ohromná váha. Na svoji velikost mají totiž velice mělký kořenový systém sahající jen do dvoumetrové hloubky. Někdy se proto stává, že se vzrostlé zdravé sekvoje vyvrátí vlastní vahou.
Obdivujeme mohutné stromy, pozůstatky vyvrácených sekvojů a díváme se, jak pod další vyvrácenou sekvojí je udělán tunel pro přejezd aut. Další zastávka je u průřezu stromem, abychom si udělali představu, jak mohutné tyto stromy jsou. V parku jsou cedule o zákazu krmení medvědů a dokonce kontejnery jsou zamykány, aby se medvědi k odpadkům nedostali. Měli jsme štěstí a potkali jsme medvědici s dvěma medvíďaty. Jeden byl hnědý a druhý černý. Fotili jsme jako o závod, ale jak se začali přibližovat, vzala jsem raději do zaječích.
Vystoupili jsme na Moro Rock, což je skalní masív s vrcholem 2.045 metrů, stáli jsme na vrcholku skály a od propasti nás oddělovalo jen zábradlí. Na samotný vrchol vede 400 schodů vytesaných ve skále.
Výhledy stály za to, viděli jsme jižní okraj Sierry Nevady s nevyšší horou MtWhitney 4.418 m vysokou.
Po úspěšném a krásném dni odjíždíme na nocleh do Fresna, hotelu B.W.Village Inn. Cesta vede přes pohoří Sierra Nevada, které rozděluje podélně území Kalifornie na dvě části. Kalifornská nížina na přímořské straně je velmi úrodná, protkaná zavlažovacími systémy. Teplé klima zde svědčí pomerančovníkům, olivovníkům a dalším ovocným stromům.
Jelikož byla celá oblast před více než 500 miliony lety zaplavená mořem, najdeme zde dnes četné fosilní pozůstatky. Navíc jsou zde také bohatá ložiska minerálů a solí. Novodobá historie údolí se začala psát na vánoce 1849, kdy sem ze Salt Lake City v Utahu dorazila výprava průkopníků toužících se dostat právě tudy do Kalifornie, kde se zrovna rozbíhala éra Zlaté horečky. Strastiplná cesta výpravy se stala základem pro mnoho nepravdivých a přehnaných příběhů, ale z vyprávění lidí, kteří tudy prošli a popisovali její nehostinnost a pustotu vznikl název oblasti Death Valley. Historie Death Valley je však spojena s jiným nerostem – boraxem. Jeho ložisko bylo roku 1881 objeveno na dně údolí a až do roku 1888 se zde těžil. Dnes si zde můžeme prohlédnout zbytky těžebního vybavení a ruiny tehdejších staveb ve Furnace Creek Ranch kde je umístěno v nejstarší budově v Death Valley Borax Museum. Areál za ním přináší důkladný obraz někdejšího života v poušti a také vykresluje styl dobývání minerálního bohatství před více jak 100 lety. Kromě dobového těžebního zařízení tu jsou vystaveny i staré dostavníky a původní parní lokomotiva.
K opravdovým kontrastům Death Valley patří svěže zelená plocha 18 jamkového golfového hřiště. To je svou polohou 65 metrů pod úrovní hladiny moře nejníže položeným golfovištěm na světě. Mezi velká turistická lákadla oblasti patří část solného pole Badwater, které se nachází 86 metrů pod úrovní moře a je tak nejníže položeným místem na západní polokouli. Na skále nad parkovištěm je vyznačena výška hladiny moře, Můžeme se projít po slané krustě a topit se v přívalu vlastního potu.
Posledním skvostem Údolí smrti je vyhlídka Zabriskie Point, ale těžko se dá tady vypsat, co vás tam čeká. Pohled na okolí krajinu s různými odstíny hnědé vám opravdu vezme dech. Nádherná je také vyhlídka na kopce Golden Cynyonu, pojmenovaná po bývalém generálním řediteli boraxových závodů v Death Valley.
Den končí a přemísťujeme se z Kalifornie do Nevady do Las Vegas. Přijíždíme v noci a naše průvodkyně Eva nás seznamuje s nočním Las Vegas. Pro Miladku je to jedna velká hrůza, pro mne úžasná show a už se těším na příští večer, až si všechno budu moci osahat. Protože strávit celý den jen v ulicích se nám nezdá tak přitažlivé jako večer, rozhodli jsme se pro výlet k přehradě Hoover Dam a do SP Valley of Fire. Ubytování máme v hotelu Stratoshpere. Věž, hotel a kasíno v jednom zahájilo provoz v r. 1996. Z rozhledny na vrcholu 350 m vysoké věže, 5. nejvyšší v USA, se nabízí úchvatný výhled na celé město. Na vrcholu věže Stratosphere ve výšce 300 metrů se můžete točit na kolotoči nad závratnou hloubkou nebo se nechat vystřelit na sedačce z vrcholku hotelu po vysokém stožáru do "stratosféry". Každý hotel má své kasino a zajímavé je, že do restaurace hotele a na recepci se dostanete jen přes ně. V kasinech také nejsou žádná okna ani hodiny, aby hráči nevěděli, jestli je den nebo noc. Měli jsme možnost se přesvědčit, že opravdu v jakoukoliv hodinu u hracích automatů někdo sedí. Společenský oděv rozhodně není nutný, jako např. v Kasinu v Monte Carlo, kde nás nevpustili ani do haly v kalhotách. Naopak zde můžete hrát v županu nebo v natáčkách na hlavě, každému je to jedno. Jen když se automaty nebo ruleta točí.
Ráno
vyjíždíme po snídani, kterou máme v bývalé nádražní hale, fantasticky
renovovanou na restauraci, samozřejmě i s nezbytným kasinem a první
zastávkou je
SP Valley of Fire
Park je nejstarší na území Nevady. Jeho charakteristickými rysy jsou rudé pískovcové formace zerodované do neuvěřitelných tvarů. Zvláště západy slunce jsou zde nádherné. Tady vzniklo jeho jméno – Údolí ohně. Tyto skály byly v minulosti domovem indiánského kmene Anasazi, kteří zde po sobě zanechali četné rytiny a malby.
Hooverova přehrada (anglicky Hoover Dam) je
betonová klenbová přehrada na řece Colorado,
ležící na hranicích států Arizona a Nevada. Je vysoká 220 m a dlouhá 379
m. Přehradní nádrž Mead se táhne do vzdálenosti 185 km a jeho hloubka dosahuje
až 180 m a byla postavena ve 30. letech 20. století, jako ve své době největší
přehrada na světě. Je pojmenovaná po prezidentu Hooverovi ale otevíral ji až v roce
1936 prezident Roosevelt. Okamžitě se stala atrakcí a zároveň pomníkem odvahy
21 tisíc mužů, kteří ji postavili, a také Franka Crowa, který projekt dokázal
zrealizovat. Účelem hráze bylo zamezit každoročním ničivým záplavám v této
oblasti. Pod hrází je hydroelektrárna, která si dlouhá léta v minulém století
se svými sedmnácti turbínami a výkonem 2 074 MW držela statut nejvýkonnější
elektrárny světa. V roce 1928 schválil Kongres náklady na stavbu a v roce 1931
se začalo stavět. Projekt obsahoval i plán postavit vedle přehrady celé nové
město Boudler City. Se stavbou se začalo v době velké hospodářské krize.
Opoždění výstavby městečka, kde by zaměstnanci bydleli, a nebezpečné práce
vedly v srpnu 1931 k nepokojům, které byly rozehnány zbraněmi. Výstavba městečka
se ale urychlila a na jaře 1932 se dělníci mohli nastěhovat do stálých obydlí.
V městečku byly zakázány hazardní hry, prostituce a panovala zde prohibice.
Zákaz prodeje alkoholu platil až do r. 1969, zákaz hazardu platí dodnes.Od
října 2010 se u přehrady klene nový most přes Black Canyon a spojuje americké
státy Nevada a Arizona
Jezero Lake Mead je
obklopeno parkem Lake Mead National Recreation Area a jde údajně o pátý
nejnavštěvovanější národní park v USA, která láká hlavně milovníky plachtění a
dalších vodních sportů.
Kocháme
se pohledem na ostrůvky rozmístněné v jezeře a spoustu lodiček
v přístavu, když se začíná zvedat velký vítr a vidíme, že nad jezerem se
stahují mraky. Stejně to byla naše poslední zastávka a vracíme se do Las Vegas. Asi v polovině cesty nás stíhá velký
liják, a když vjíždíme do města, tak se všude valí spousty vody a některé ulice
jsou dokonce nesjízdné. Naše Eva se hrozně diví, že takový déšť tady ještě
nezažila. Ale než si na hotelu uvaříme kávu a nachystáme se na dlouhou procházku
městem, není po vodě ani památky.
Srdce dnešního Las Vegas se nachází na hlavní tepně města – Las Vegas Boulevard, která se oficiálně nazývá The Strip. Jedená se o sekci asi 6 km dlouhou, vymezenou hotely Stratosphere na severu a Mandalay Bay na jihu. Zde jsou koncentrované veškeré kasínové megaresorty se svými věčně zářícími neony, hlučnou hudbou a doprovodnými atrakcemi. Prostě blázinec, který se snad nikde jinde na světě nenajde. Nic není průměrné, a právě výstřednost a jistá kýčovitost je tím, co přitahuje stále více a více turistů. Las Vegas zahrnuje celý svět. Můžete se v jedné chvíli ocitnout ve francouzské metropoli u Eiffelovy věže a za malou chvíli po pár metrech stojíte v New Yorku pod Sochou svobody. Navštívíte antický Řím nebo Benátky i s lagunou a zpívajícími gondoliéry na zmenšených replikách gondol. Pochopitelně nechybí ani disneyovský zámek Šípkové Růženky, který hlídá kdo jiný, než Mickey Mouse.
Za zmínku stojí paprsek na špici pyramidy hotelu Luxor. Právě tento paprsek je jednou z nejzajímavějších věcí, které ve Vegas můžete spatřit. Proč? Jeho parametry jsou totiž rekordní.
Paprsek mířící vzhůru k nebi má neskutečnou svítivost 42,3 miliard kandel, což jej činí nejsilnějším paprskem na světě. K jeho vytvoření byla použita počítačem navržená zakroucená zrcadla, která sbírají světlo z 39 xenonových lamp a soustřeďují jej do jednoho silného paprsku, který je podle mluvčího hotelu vidět ještě 16 kilometrů nad zemským povrchem.
Takže vyrážíme do ulic a
ještě za světla si fotíme nejpěknější hotely. Např. Ceasarsův palác - mimořádně
luxusní hotel, postavený v duchu starého Říma. Výzdoba zahrnuje antické motivy:
sochy, fontány, lázně, zahrady, fóra, amfiteátr či koloseum. Hlavní atrakcí
hotelu The Mirage je umělá sopka, která každý večer chrlí lávu, oheň a kouř.
Před hotelem Treasure Island se na umělé vodní laguně pohupují dva koráby, na
kterých každý večer bojují piráti. Nás nejvíce nadchl hotel Venetian, tedy
Benátčan, jehož útrobami protéká skutečná voda a plaví se opravdové gondoly,
které si můžete najmout a nechat se vozit za zpěvu "O, sole mio" gondoliéry
vnitřkem hotelu a pozorovat čilý ruch. Vše je tam vlastně přesně jako v
Benátkách, včetně náměstí Sv. Marka, kanály, mosty, kostel a nad vámi se všude
rozprostírá modrá obloha s občasnými mráčky, a iluze je tak dokonalá, že máte
pocit, že jste opravdu venku a v Benátkách. Až jsme se dost pokochali,
nasedli jsme do autobusu, který jezdí neustále z jednoho konce ulice na
druhý. Rozhodli jsme se dojet na konečnou a začít prohlídku u hotelu Luxor.
Jenže černošský řidič nám vysvětlil, že se vrací až za dvacet minut, tak jsme
vystoupili a došli k hotelu pěšky. Nafotili jsme noční hotel a rozhodli
se, že pojedeme opět na konec ulice, kde se nachází Old Las Vegas. Nasedli jsme
opět do autobusu, který opět řídil náš známý černoch. Ovšem největší šok pro
něho byl, když jsme se po půlnoci vraceli a opět nastoupili do jeho autobusu.
Myslím, že jsme ho strašili ještě druhý den.
Old Las Vegas - právě
tady v roce 1905 vyrostla první kasina s velkými zářivými neony. Až v 80. a 90.
letech se veškerá pozornost veřejnosti obrátila k mnohem výstřednějším a
modernějším atrakcím v jižnější části města. Hlavním lákadlem je pěší zóna
ulice Freemont Street s ikonickými kasiny jako Binion´s, Golden Nugget, Plaza,
Four Queens a velkolepá světelná show – Freemont Street Experience. Představte
si pasáž širokou 25 m, dlouhou 460 m, plnou obchodů, světel, kasín a reklam.
Lze si také představit tunel se souvislým dlouhým klenutým stropem. Večer
každou celou hodinu pasáž potemní, v obchodech přestanou prodávat, ztlumí
světla a návštěvníci pasáže se zastaví s pohledem vzhůru, kde ve tmě začíná
světelná show. Dvanáct milionů světelných bodů na klenbě za doprovodu hlasité
hudby vytváří fantastické abstrakce, které se pomalu mění podobně jako obrazce
v dětském krasohledu. Postupně obrazy dostávají reálnější podobu a sledujete
motýly, ptáky a ještě později jakási letadla. Prolétají jednotlivě, ve
skupinách a za pár vteřin mizí stovky metrů daleko u vzdáleného konce tunelu.
Efektní rychlé průlety, desítky obrazů, nápadů, dynamický pohyb. Raketoplán
startuje, ale překlápí se a padá jakoby přímo na nás, hudba graduje, obrazy se
zrychlují. Po osmi minutách konec, obchody se rozsvítí a procitáte zpět do
reality.
Ještě
je zajímavé, jak je to s pitím alkoholu v Americe. Díky Volsteadově
zákoně o zákazu alkoholických nápojů z roku 1919 je i přes jeho zrušení v roce
1933 pití alkoholu na ulici v USA zakázané, protože „alkohol je droga, která
ničí rodinný život a vede ke zločinnosti“. V mnoha státech je prodej
jakéhokoliv alkoholu, včetně piva, soustředěn do specializovaných obchodů,
označovaných jako „Liquor store“. Tam vám nakoupený alkohol naskládají do
známých neprůhledných hnědých papírových sáčků. Pití alkoholu na veřejnosti tak
je společensky nepřijatelné, stejně tak jeho veřejné transportování. Ovšem to
neplatí pro Las Vegas. Tady se lidé i promenují s plechovkou piva
v ruce. Zajímavé je, že prodej alkoholu je povolen v indiánských oblastech,
kde na ně má zhoubný vliv. Tak například úmrtnost v souvislosti s alkoholem je
u indiánů dnes 5,6krát větší než u průměrného Američana. Nejpostiženější
skupinou jsou muži ve věku 45–64 let. Indiáni umírají v autech po požití
alkoholu třikrát častěji než ostatní lidé v USA a vražd, kde hrál alkohol
nějakou roli, je 2,4krát víc. Ke spokojenosti
Miladky opouštíme město fantazie a velký „šrumec“ a vydáváme se
vstřebávat tiché krásy hor, do Utahu.
Pokračujeme
v cestě do Bryce, kde se ubytováváme v hotelu Bryce View Lodge. Ráno
nás čeká úplně omračující pohled na věžičky Bryce Canyonu. To, co pro nás bylo
fantastické na národních parcích, byla jejich různorodost. U nás a
v Evropě jsou skály všechny stejné, jenom některé vyšší a špičaté nebo
zaoblené. Tady je každý park úplně jiný. Nevíme, který nás víc omračuje.
N.P. Bryce Canyon
Bryce Canyon je nejromantičtější a nejfotogeničtější NP, svou rozlohou pouhých 145 km2 sice patří k těm menším, ale pro svou krásu je turisty hojně navštěvován. Rozkládá se na jihu státu Utah a budeme se pohybovat v průměru ve výšce 2500 m n.m. Jenom málo parků umožňuje pohled na své poklady shora. Bryce Canyon patří mezi ony výjimky. Nejkrásnější je tzv. Amfiteátr, tvoří jej půlkruh a díváme se na obrovskou plochu, ve které jako by sochař vytesal tisíce a tisíce barevných skalních věží, věžiček, hrotů, pilířů, oblouků a jehel v barvách od bílé, přes šedou, žlutou, růžovou, oranžovou až do červena nebo hněda. Těmto skalním útvarům se říká hoodoo. Některé vrcholky jsou bílé, jako by byly posněžené, ale sníh to není. V některých nižších částech rostou stromy. Stačí trocha fantazie a ve tvarech skal vidíme obrovské číše nebo Akropolis z Athén. Nejkrásnější je prý kaňon při východu slunce. Vydáváme se na cestu Rim Trail. Vyhlídky umístěné na tomto okruhu skýtají úchvatný panoramatický rozhled na určitou výseč parku. Ani nepočítám, kolikrát jsme zmáčkli fotoaparát. Ale žádná fotka nezachytí tu krásu, kterou jsme viděli. Opouštíme park a jedeme přes oblast Grand Staircase od Escalante do NP Capitol Reef.
Pokud
bychom hledali pustinu a dobrodružství, bylo by to určitě v této oblasti. Když
bankovní lupič a vrah Robert Leroy Parker přezdívaný Butch Cassidy unikal na
počátku 20. století zákonu, zmizel rozezleným šerifům jako pára nad hrncem v
erozí rozervané náhorní plošině Grand Staircase Escalante. Hluboké kaňony a
temná zákoutí zvětralých skal jižního Utahu skýtaly dokonalý úkryt prchajícím
zločincům.
V
roce 1879 Niels Johnson - příslušník Církve Ježíše Krista Svatých posledních
dnů - si byl jist, že předlouhá cesta skončila. Jedovatě hnědá voda říčky
Fremont možná vypadala jako odpadní stoka poblíž továrny, jenže hustě porostlé
břehy svědčily o opaku. Johnson s rodinou a několika mormonskými souputovníky
se dali do práce. Tvrdý boj o holé přežití nesl výsledky. Nevelká osada sevřená
rudými masivy skal se rozrostla. Populace ale nikdy nečítala více jak deset
rodin. Přibyla dřevěná škola - v neděli využívána coby kostel.
Vyprahlá půda se poddala nezlomné vitalitě
farmářů. Břehy Fremontu, která se
ukázala být klíčem k prosperitě, záhy zdobila bohatá alej ovocných stromů.
Náhodní návštěvníci osady, které v té době neřekl nikdo jinak než Junction -
Křižovatka, žasli. Hrušky, jablka, broskve a švestky v srdci divočiny vypadaly
jako zjevení a šířily slávu osady v Utahu. Přelom století přinesl zlom.
Ovocnářské úspěchy přivedly vesničany k nápadu: už žádná Křižovatka, od
nynějška Fruita - Ovocenka.
Život
komunity plynul nerušeně dalších čtyřicet let. Předzvěst změn přinesl prezident
Franklin D. Roosevelt, když v roce 1937 prohlásil 378 čtverečních mil okolí
Fruity za národní monument Capitol Reef. Poválečný blahobyt přivedl Američany k
objevu turistiky, masového motorismu a vyhnal je za četnými zázraky americké
přírody. V první řadě do národních parků a monumentů. S prvními turisty přibyl
do osady i první traktor a nákladní fordka. Civilizace zabušila na vrata. Izolace
počala být mladé generaci Fruity na obtíž. Rodina za rodinou opouštěla malebnou
Ovocenku. Na konci šedesátých let odešel poslední osadník, a s ním i jeden z
posledních živoucích důkazů o amerických pionýrech. Ovocné sady Fruity jsou ale
stále na svém místě. Nyní pečlivě udržovány pod dohledem Národní parkové
služby, která zde zbudovala návštěvnické centrum a udržuje skanzen původních
stavení. Milým překvapením je, že stromy nejsou obehnány ostnatým drátem a
ovoce si může natrhat kdokoli beze strachu, že ničí vzácné antikvy.
Cesta
vede zpočátku terénními vlnami podél kamenných kopulí bílého navažského
pískovce. Později sestoupí do Dlouhého kaňonu. Projíždíme mezi obrovskými,
barevnými skalami.
Večer
přijíždíme na ubytování do Caineville, hotel Rodeway Inn. Cainevillenení žádné
město, je to spíš místo mezi skalami. Hotel je úplně osamocen u silnice, ale proti
hotelu je výhled na hezkou skálu. Ovšem tady jsme měli na doporučení Evy
ochutnat pravý steak, který je z krav, které se pasou na úrodné půdě se
šťavnatou travou a údajně mají nejlepší maso. Na druhé straně silnice byla
taková westernová restaurace, kde se ty úžasné steaky podávaly. Musela to být
pravda, protože byla úplně plná a byli jsme nuceni chvíli čekat, než jsme
dostali místo u stolu. Steak nezklamal, ale byla to opravdu obrovská flákota
masa s velkou opečenou bramborou, která se rozpůlila a polila něčím, co
bylo mezi omáčkou a šlehačkou. Nechali jsme si ho udělat středně propečený a
opravdu se na jazyku úplně rozplýval. Po snídani se vydáváme kaňonem řeky
Colorado do místa, kde končí jezero Lake Powell.
Dalším velkým překvapením, které nás čeká, jsou neuvěřitelné meandry řeky San Juan ve
Neradi
odjíždíme, ale utěšuje nás, že projíždíme jednou z nejúžasnějších scenérií
jakou kdy příroda stvořila. Obdivujeme obří skalní „klobouk“ Mexican Hat. Mexican
Hat je obdivuhodnou ukázkou dlouhodobé práce eroze, kdy balvan pocházející z
horní více odolné vrstvy balancuje na zbytku méně odolných vrstev kdysi
uložených v procesu sedimentace pod ním. A už se blížíme k dalšímu
zázraku, Monumentu Valley. U cesty zaznamenáváme různé dřevěné stánky, kde
indiáni prodávají své výrobky. Nakonec neodoláme, zastavujeme a většinou každý
něco koupí. Jsou zde náhrdelníky, náramky a výrobky z peří. Kupujeme
hlavně náhrdelníky, které nás ochrání od zlých duchů a různá kolečka
s peřím, které ochrání náš spánek před zlými duchy.
Asi před 250
miliony let tvořil místní rudý písek dno mělkého moře. Na dně se v mohutných
vrstvách usazovalo bahno, jehož tlak zpevnil podložní písek na porézní pískovec
a nadložní sedimenty se postupně přeměnily v jílovité břidlice. Moře ustoupilo
a asi před 70miliony let se zemská kůra v tomto místě vyzdvihla - vznikla
jakási kupole, do níž vnikly horké vulkanické horniny. Bývalé mořské dno se
proměnilo v obrovskou pískovcovou náhorní plošinu pokrytou jílovitými
břidlicemi a slepencem, což je hrubozrnná usazená hornina, složená hlavně z
oblázků a písku. Po miliony let pak vítr a voda obnažené vrstvy hornin
formovaly - nejprve vznikla planina rozbrázděná kaňony a roklemi, později
zůstaly stolové hory a ty se v závěrečné fázi vývoje mění na skalní pilíře a
svědecké vrchy.
Monumenty
jsou velmi fotogenické, posloužily jako kulisa k mnoha westernům. Natáčela se
zde většina amerických westernů, zejména ty od Johna Forda a s Johnem Waynem v
hlavní roli…, Kubrickova 2001: Vesmírná Odysea, Easy Rider s Peterem Fondou a
Denisem Hopperem, Tenkrát na Západě Sergia Leoneho…, doběhl sem i Forrest Gump
Roberta Zemeckise! Ridley Scott sem zasadil scénu z filmu Thelma a Louise. Své
horolezecké schopnosti zde testoval Tom Cruise v druhém díle Mission:
Impossible. A vždy se zde natáčely reklamy, ve kterých bylo nutné zdůraznit
drsnou romantickou krajinu, otrlé chlapy (Marlboro), krásná auta (Mustang) a
mnoho, mnoho dalších filmových i televizních šotů dýchajících svobodou
symbolizující ducha Ameriky. V indiánské rezervaci panuje prohibice, nekoupíte
zde ani pivo. Navajské území je stát ve státě. Mají vlastní vládu, školy. Mají
spoustu nerostného bohatství, ale také mají šedesátiprocentní nezaměstnanost. A
jen nevalné vyhlídky do budoucnosti. Navzdory přírodním unikátům, navzdory
zájmu turistů.
Přestože
osídlení Monument Valley bylo vždy omezeno zdejším horkým a suchým podnebím,
žili tady lidé již před mnoha staletími. Archeologové zde zaznamenali více než
sto míst, kde po sobě zanechal stopy indiánský kmen Anasazi. Jak zde vůbec tito
lidé mohli žít? Odpověď na tuto otázku nám dávají Indiáni z kmene Hopi, nazývaní
též Indiáni z puebel, kteří v podobných podmínkách žijí dodnes. Na
roztroušených políčkách, které zavlažují vodou, nashromážděnou z přívalových
dešťů, pěstují svoje plodiny. Znají dobře zákonitosti života v poušti a v
případě potřeby dokáží najít vodu i pod pískovými dunami.
Anasaziové odsud zmizeli před sedmi sty lety,
neznámo kam. Po nich zdejší krajinu osídlili lidé kmene Hopi a v patnáctém
století sem z jižní Kanady přišli Navajové. Indiáni Hopi začali říkat novým
usedlíkům „zloději z polí“, protože jim kradli úrodu. Časem Navajové přijali
usedlejší způsob života, ale zemědělci se nestali. Místo toho začali krást
Španělům ovce a stali se pastevci.
O pustou a vyprahlou krajinu nejevili zájem
žádní bílí muži, a tak zde Indiáni žili v relativním klidu, ale zároveň i
veliké bídě. Změna v životě chudého kmene nastala těsně před druhou světovou
válkou, kdy se v Monument Valley
objevili první filmaři a za svoje filmové projekty začali utrácet veliké sumy.
Za druhé světové války sloužili Navajové v
americké armádě výhradně jako radisté. Na radiových vlnách se dorozumívali ve
své mateřštině a Němci se domnívali, že jde o složitou šifru, a po celou dobu
se ji marně snažili rozluštit.
Peníze, které tady utratili filmaři, nebyly
jediným příjmem místních indiánů. Daleko větší zisky přinesla v šedesátých
letech těžba uhlí a nafty na území Navajů. Peníze byly investovány do rozvoje
rezervace. Životní podmínky v rezervaci se sice zlepšily, ale přesto je zdejší
životní úroveň ve srovnání s ostatními oblastmi Spojených Států velice nízká.
Mimo města jsou typickým příbytkem Indiánů přívěsy nebo maringotky, polámané
ploty a otřískaná auta. V rezervaci je velká nezaměstnanost a problémem je také
alkoholismus. Nikde jinde se podél silnic neválí tolik střepů z rozbitých
láhví, jako právě v indiánské rezervaci Navajů.
I
tento krásný den končí a vracíme se zpět na hotel do městečka Page. Po cestě
ještě navštěvujeme přehradu Glen
Canyon Dam. Tato přehrada byla postavena relativně nedávno, a tak byla
kolem její výstavby řada sporů. Nakonec však nutnost pitné vody zvítězila nad
hlasem ochranářů, a obrovské území kolem řeky Colorado, Glen Canyon i přilehlé
menší kaňony, byly zatopeny. Ať už si o tom myslíme cokoliv, je přehrada
samotná i její hráz zajímavou stavbou. Na hrázi je informační středisko. Hráz
přehrady se zvedá do výšky úctyhodných 213 metrů nad původní hladinu řeky. Díky
tomu, že byl přehrazen tok řeky Colorado, zde vzniklo jezero Lake Powell. V
době, kdy byla stavba přehrady teprve v počátcích (1957 – 1959), byl přes
soutěsku vystavěn kovový most, jehož ocelový oblouk se nachází ve výšce 213
metrů. Celkově je most 388 metrů dlouhý a jeho stavba vyšla na 5 milionů
dolarů. Dnes je druhým nejvyšším ocelovým obloukovým mostem v USA. Navíc před
turistickým centrem se nachází ještě jedna zajímavost, velký kámen, na kterém
jsou zkamenělé stopy dinosaura.
Nocleh
máme v městečku Page, hotel Quality Inn At Lake Powel. Hotely jsou vesměs
všechny stejné, dlouhé jednopatrové dřevěné budovy. Ale pohodlné a dobře
vybavené. U některých je i bazén, ale už jsme byli večer vždy unaveni a
nevyužili jsme ho.
Na
večeři si kupuje celé grilované kuře za 6 USD, nějaké ovoce, výborné
kalifornské víno a pořádně se přecpeme. Musím říct, že toto víno nám moc
chutnalo a dopřávaly jsme si ho s Miladkou každý den. S tím jídlem je
to také tady zvláštní. Máme zajištěné jen snídaně a jinak se stravujeme sami.
Pokud je to možné, tak nás Eva vezme do restaurace, kde zaplatíte 10 až 12 USD
a můžete jíst třeba půl dne až do prasknutí. Je k dispozici několik steaků,
grilovaná kuřata, brambory, rýže, různé omáčky, saláty, ovoce, zákusky,
zmrzliny. Američané toho zřejmě dost využívají, protože jsem v životě
neviděla takové množství tlustých lidí jak v Americe. Sledovali jsme, jaký
mají problém např. se dostat do auta. A to se týká i dětí. Jindy nás Eva např.
zavezla do supermarketu kde jsme si nakoupili
co bylo potřeba. Eva nám navíc
rozdala slevové karty, na které jsme si mohli vybrat zboží ve slevě. Byly zde i
teplé bufety nebo hotová jídla, která jsme si mohli ohřát v mikrovlnce.
Zapomněla jsem se zmínit, že v každém hotelovém pokoji byla
k dispozici mikrovlnka, lednička, fén na vlasy, žehlička, kávovar se sáčky
kávy a varná konvice se sáčky čaje. Některé mikrovlnky byly natolik
automatizované, že jen těžko jsme s Miladkou zvládly ohřát jídlo. Ale
nebyly jsme samy. Ivan přišel s tím, že mikrovlnka zvítězila nad
inženýrem, jelikož se mu nepodařilo jídlo ohřát. Navíc ve 3 hod ráno mu začala
zvonit. Naproti tomu třeba opravdu malý hamburger stál také 6 USD. Ale přichází
ráno a nás čeká dlouho očekávaný Grand Canyon.
Grand Canyon
nejznámější
kaňon na světě, se nachází v severní Arizoně v USA. Kaňon tvoří převážnou část
národního parku Grand Canyon a je známý hlavně pro svou velikost a jeho složité
a barevné krajiny. Řeka Colorado, která teče podél jižní části plošiny, kaňon
modelovala miliony let. Dnes je Grand Canyon téměř 446 kilometrů dlouhý a místy
až 1 600 metrů hluboký. Počasí a teploty se zde liší podle nadmořské výšky a
ročního období, během léta se teploty běžně pohybují kolem 40 °C a v zimě
sahají až 20 °C pod nulu. Prvním Evropanem, který zaznamenal zmínku o existenci
Velkého kaňonu byl španěl García López de Cárdenas v roce 1540. První vědeckou
expedici vedl koncem 60. let 19. století major americké armády a geolog John
Wesley Powell. Powell označil zdejší souvrství sedimentárních hornin za
otevřenou knihu zaznamenávající velký příběh. Dávno před Evropany však v
oblasti kaňonu i v jeho stěnách sídlili původní obyvatelé Ameriky.
Grand
Canyon je velmi hluboký a ve svém profilu odkrývá starohorní a prvohorní vrstvy
hornin. Zdvih související s vlivem deskové tektoniky spolu s horotvornými
procesy dal vzniknout coloradské plošině Vysoká převýšení jsou také důsledkem
většího množství srážek v povodí Colorada, které však nezměnily místní
vyprahlou krajinu.
Eroze
a sesuvy s dalšími přírodními pochody neustále proměňují tvářnost zdejší
krajiny a hloubku i šířku kaňonu. Zdvih plošiny však nebyl stejnoměrný a tak je
část na sever od řeky (North Rim) o 300 metrů vyšší než část jižní (South Rim).
To,
že řeka Colorado teče podél jižní části plošiny je vysvětlováno asymetrií
zdvihu. Většina toků odvádějících vodu ze severní části (která má také vyšší
dešťové i sněhové srážky) teče do kaňonu, zatímco většina toků z jižní části
odtéká od kaňonu. Výsledkem je stále se zvětšující eroze a rozšiřování části
kaňonu severně od řeky i menších kaňonů jeho přítoků v této části.
Teploty
v severní části jsou průměrně nižší z důvodů větší nadmořské výšky (2 400
metrů). Během zimních měsíců jsou v celé oblasti běžné vysoké sněhové srážky. První,
kdo zdolal Grand Canyon po vodě, byl v roce 1869 odvážný veterán občanské
války, major John Wesley Powell a jeho 9 společníků (3 na cestě zahynuli).
Propluli skrz Grand Canyon po jeho nebezpečných peřejích na 4 chatrných
dřevěných lodích. Turistický ruch se začal rozvíjet na přelomu 19. a 20. stol.
Národním parkem je Grand Canyon od roku 1919 a od roku 1979 je zapsán na
listině UNESCO pro jeho výjimečné přírodní a kulturní charakteristiky.
Prohlídku
začínáme od turistického centra Desert View (pouštní pohled) a putujeme podél
kaňonu od vyhlídky k vyhlídce. Je co obdivovat a fotoaparáty opět cvakají.
Věž Watchtower, která je na nejvýchodnější vyhlídce v parku - Desert View,
vypadá jako zachovalá ruina nějakého
indiánského puebla ve skutečnosti jde o celkem novodobou stavbu. Byla dostavěna
v roce 1933 podle návrhu architektky Mary Colter pro Fred Harvey Company ovládající tehdy oblast Grand
Canyonu. Před otevřením věže Watchtower pro veřejnost v roce 1933 vytvořil
indiánský Hopi umělec vnitřní výzdobu, do níž zakomponoval původní hadí legendu
Hopi Indiánů, žijící ve zdejší oblasti. Další čtyřicetiminutová fantastická podívaná. Se zatajeným
dechem sledujeme „učebnicpamátkou, která se nachází podél kaňonu je Hopi House, který byl dobudován v roce 1905. Posláním budovy postavené ve stylu původních indiánských puebel nalezených na mnoha místech v oblasti amerického Jihozápadu bylo předvádět výrobu a také prodávat indiánské výrobky zahrnující i keramiku, koberečky a šperky. Dnes je uvnitř muzeum představující indiánskou kulturu oblasti a obchod prodávající stejný sortiment jak před 100 lety. Před budovou několik Indiánu v krojích hraje a předvádí domorodé tance. Na chvíli se zastavujeme a posloucháme. I při naší cestě podél kaňonu si dopřáváme čas se zastavit a jen chvíli tiše pozorovat toto dílo přírody proti němuž je i délka lidského života jen částí listu papíru v knize historie Země. Navštěvujeme také před jižním vstupem do parku, velkoformátové kino IMAX, které opravdu podařeným dokumentem představuje jedinečnost Grand Canyonu. Na plátně vysokém jako 7 patrová budova jsou nasnímány místa parku, do kterých se běžný návštěvník jen tak nedostane a kroměnezapomenutelných leteckých záběrů jsou zde zachyceny i historické události jako příchod prvních Evropanů do oblasti nebo první objevná expedice pod vedením J.W. Powella. Film je čtyřicetiminutový a byl natočen trojrozměrnými kamerami a je vybaven skvělým zvukem, takže zážitek je opravdu dokonalý.
Na závěr nás čeká třešnička na dortu, výlet letadlem nad Grand Canyonem. Míříme na místní letiště, odkud máme předplacený let nad kaňonem. Jsme tu přesně, jakžádají odletové pokyny, tedy půl hodiny před odletem. Každého nás zváží a teprve potom dostáváme palubní lístky. Do odletu si ještě můžeme prohlédnout místní obchod se suvenýry. Před nástupem do letadla máme možnost se vyfotit
s pilotem, ale za 10 USD. To nám za to nestojí. Konečně sedíme v letadle!Startujeme a strmě stoupáme do výšky kolem 500 metrů, dostáváme sluchátka, která nám jsou na nic, pokud nerozumíme anglicky. V dálce nad obzorem lesa se začíná rýsovat kaňon. Neletíme přímo k němu, ale souběžně, neboť nad centrálníčást Grand Canyonu letadla nesmějí. Asi po deseti minutách pilot ostře zatáčí vlevo a pro nás začíná i geologie“, jak se Grand Canyonu někdy přezdívá. Ta nádhera se nedá slovy popsat. Pilot nejprve letí nad středem kaňonu, který má v tomto místě hloubku přes 1 400 metrů a šířku kolem 24 kilometrů. Tohle že vyhloubila řeka Colorado, která se klikatí tam na dně? Přilétáme nad soutok Colorada s přítokem Little Colorado. Z vedlejšího kaňonu se do hluboce zelené barvy vody Colorada vlévá azurově modrý potok. V téhle barvě má prsty chemické složení hornin v kaňonu Little Colorada. Fotoaparáty cvakají, pilot poctivě soutok ukáže těm nalevo i napravo, a už pokračujeme napříč k severní terase kaňonu. Ta je o 300 metrů výše než ta jižní, je více rozeklaná a liší se na první pohled i porostem – převládají osiky a borovice. V zimě pak severní terasa bývá zasypána hlubokým sněhem a je nepřístupná, zatímco ta jižní je až na občasné sněhové přeháňky přístupná celoročně. Jsme opět nad kaňonem, tentokrát západně od Tusayanu. Opět jedinečné divadlo znásobené stíny malých obláčků na obloze. Ani jsme se nenadáli a přistáváme.
Na ubytování přijíždíme ve večerních hodinách do městečka Flagstaff, hotel Aspen Inn Suites. Největší zajímavostí Flagstaffu je to, že leží na trase notoricky známé a kultovní americké silnice Route 66, která vede od západního pacifického pobřeží až na východ k Atlantiku.
Ráno nás čeká v kraji
rudých skal městečko Sedona.
V cestě pokračujeme
po Apache Trail, krajem jako vystřiženým z westernových příběhů. Projíždíme
přes divoké kaňony porostlé kaktusy a kolem jezer v horách. Eva opět
přesně ví, na které vyhlídce má zastavit a které kaktusy jsou
nejfotogeničtější. Projíždíme kolem jezera Apache Lake, které je vyhledávanou
rekreační destinací a navštěvujeme město duchů
Nocleh máme zajištěný v hotelu The River Park Inn v Tusconu.
Ráno, ještě před návštěvou „pohřebiště“ letadel a muzea letecké techniky v Tusconu a navštěvujeme Missii San Xavier,
nazývaná
Katolický klášter San Xavier s
muzeem připomíná rozporuplnou historii křesťanské mise mezi indiány. V okolí
kláštera, podobně jako po celé Arizoně, jsou rozesety indiánské rezervace. Pohled
na ně však neúprosně připomíná tragický dopad kolonizace na původní
obyvatelstvo. V převážně chudinských, neuklizených vesničkách s očividně
nezaměstnanou většinou osadníků bijí do očí jen drahá auta, jediná
hmatatelnější známka vládní podpory této menšiny.
Je zde i dopravní letadlo prezidenta Kennedyho a Johmsona z let 1961 – 1965. V expozicích v hangárech je také mnoho zajímavých exponátů včetně meteoritů a měsíčního kamene. Do některých strojů lze také vstoupit a prohlédnout si interiéry včetně známého prezidentského letadla Air Force One. Na volné ploše je však velké vedro a oběhnout s fotoaparátem všechna letadla je dost náročné. Miladka s Jiřinkou to vzdaly a odešly raději do klimatizované haly. Ale co člověk neudělá pro fotky. V blízkosti muzea se nachází asi největší „skladiště“ vojenských letadel na světě. V aridním prostředí jižní Arizony jsou tu bezpečně zakonzervovány tisíce stíhaček, vrtulníků, bombardérů a dalších letadel, která lze v případě nutnosti během několika dní uvést do provozu. Pohled na řady F-16tek nebo těžkých bombardérů B-2 je opravdu fascinující až děsivý.
V cestě pokračujeme
opět krajem obřích kaktusů a projíždíme rezervacemi několika indiánských kmenů.
Za volanty nemnoha aut, která jsme cestou potkali, opravdu seděli převážně
typičtí indiáni. Neminul nás ani průjezd checkpointem pohraniční policie, která
zde kontroluje, zda vozidla nepřeváží Mexičany uprchlé přes nedalekou státní
hranici. Všichni jsme kontrolou prošli na první pohled a můžeme jet dál.
Ubytování máme v B.W.Coronado Motor Hotel v městě Yuma, ležícího na
řece Colorado za hranicí Arizony. Časně ráno odjíždíme do San Diega a první
návštěva patří ostrovu Coronado.
Dnes se Coronado pyšní nejexkluzivnějšími sídly v širokém okolí, butiky, hotely a restauracemi. Pobřeží lemuje krásná písečná pláž, na jejímž jižním konci se nachází Hotel del Coronado.
Hotel del Coronado
je jednou z nejstarších a největších celodřevěných budov ve státě California. Když se v roce 1888 slavnostně otevřel, byl největším hotelovým komplexem na světě a také prvním na světě s elektrickým osvětlením. Stavba hotelu se rozběhla v roce 1887. Jako materiál bylo použito dřevo z okolí města Eureka v severní Californii.
Protože na ostrově nebyl
zdroj pitné vody, musela sem být přivedena z pevniny pomocí potrubí, nataženého
pod zálivem San Diego Bay. Dráty prvního elektrického vedení byly taženy uvnitř
plynových trubek, pro případ, že by elektřina selhala. Nad její konečnou
instalací dohlížel sám Thomas Alva Edison. V roce 1904 se sem vrátil, aby se
zúčastnil prvního rozsvícení vánočního stromku v USA.
Mezi významné hosty,
kteří v minulosti využili zdejších služeb, byli například už jmenovaný T. A.
Edison, dále Charlie Chaplin a celá řada amerických prezidentů, z těch
nejznámějších W. H. Taft, F. D. Roosevelt, J. F. Kennedy, G. H. W. Bush i G. W.
Bush, B. Clinton, Barack Obama a mnozí jiní. V hotelu se také natáčel
velmi známý film „Někdo to rád horké“. Ostrov je opravdu kouzelný a máme
možnost zde aspoň chvíli relaxovat a nasávat vůni oceánu.
Následuje návštěva
letadlové lodiDnes zabírá SeaWorld na 60 hektarů pobřeží zálivu Mission Bay. Můžeme zde navštívit bezpočet představení, jejichž hlavními protagonisty jsou dokonale vycvičení vodní živočichové všeho druhu, od delfínů přes velryby, žraloky, želvy, vydry, tuleně a další. Také se zde můžeme svézt nad zálivem na „lanovce“ Bayside Skyride nebo se na celý park podívat z výšky 98 m z vrcholu věže Skytower.
Navštívili jsme hlavní atrakcí zvanou Shama Show, neboli vystoupení kosatek, které předčí všechna očekávání. Pohled na plující a do výše skákající kosatky je skutečně zážitkem. Jsou obrovské, a při tom neobyčejně elegantní. Druhýn představením byli velké hvězdy – delfíni. Předváděli nejrůznější akrobatické kousky. Ještě že jsme poslechli Evu a posadili se do vyšších řad, protože ti co seděli v prvních řadách byli od delfínů úplně mokří.
Prohlížíme si také bazény se žraloky, vydrami, želvami a akvária s běluhami a kapustňáky. Návštěvníci zde mají jedinečnou příležitosti krmit kosatky, tuleně nebo si pohladit rejnoky a hvězdice.
A už nás čeká závěr celé cesty – Los
Angeles, kde budeme trávit dvě noci v hotelu B.W. South Bay v části
Lawndale.
Los Angeles
Zmínka o Los Angeles
evokuje místa jako Hollywood, Beverly Hills či kilometrové pláže ze seriálu
Pobřežní hlídka. To vše tu najdeme, ale je to jen zlomek kalifornské megapole.
Město je kromě zábavního průmyslu hlavně industriálním kolosem, finančním
centrem a největším americkým přístavem. Los Angeles tvoří desítky menších měst
propojených pavučinou dálnic a bulvárů. Jeho rozloha je ohromná, pěšky se moc
daleko nedostanete a tak je pro většinu obyvatel jasnou volbou automobil. Současné
Los Angeles má v aglomeraci 15 miliónů obyvatel, dobrá třetina jsou španělsky
mluvící lidé hispánského původu, takže si zde někdy můžete připadat spíše jako
v Mexico City než ve Spojených státech. Jednotlivé oblasti města se hodně liší
- nejbohatší část Los Angeles je severozápad, kde se nachází čtvrti prominentů,
naopak nejhorší situace je jižně od centra v oblasti South Central. To je
oblast obývaná hlavně přistěhovalci, kde řádí gangy a čtvrti jako Compton nebo
Watts vykazují ve statistikách kriminality dlouhodobě nejhorší čísla z celých
Spojených států.
Po snídani první naše
cesta vede do centra. Sedíme v jednom z desetitisíců aut, které po ránu míří k
centru Los Angeles. Čím blíž k centru, tím jsou silnice zaplněnější až nakonec auta jen popojíždějí. To se nás ale
netýká. Jedeme svižně v pruhu vyhrazeném
pro auta s více pasažéry a míjíme stojící kolony. Podivujeme se, že američtí
řidiči volný pruh nezneužívají, to u nás by se rychle zaplnil a ztratil by
smysl, tady se však předpisy dodržují. Silnice v LA jsou extrémně zatížené a
jejich povrch za moc nestojí, dálnice protkávají město do všech světových stran
a někde jsme napočítali až dvacet
jízdních pruhů vedle sebe. Na Los Angeles se nám líbila rozlehlost, hodně
prostoru, široké bulváry, kolem nich pruhy trávníků a keřů, rozptýlená
zástavba. Většina domů je ze dřeva, běžně se tak staví až pětipatrové domy.
Musím říct, že první můj
dojem z Los Angeles bylo zklamání. Celý život jsem si představovala např.
Chodník slávy se jmény herců jako něco velkolepého a divadlo, kde se předávají
Oskaři a herci z limuzin vstupují po červeném koberci, jako něco
impozantního. Zatím chodník slávy na Hollywood Boulevard je opravdu obyčejný
chodník, po kterém denně projde tisíce lidí a po slavných jménech se šlape. Je
zde až 2 000 hvězd se jmény známých osobností filmového světa. První hvězdu zde
položili 8. února 1960 pro herečku Joanne Woodwardovou.
Navíc to neznamená, že
jméno na Chodník je vyryto jen světoznámých hercům za jejich herecké výkony. Podmínkami,
které jsou potřeba k získání hvězdy, jsou souhlas k uspořádání ceremoniálu a
zaplacení 25 000 dolarů k tomuto ceremoniálu.A vstup do divadla, kdybych ho měla hledat sama, tak je normálně ze silnice a určitě bych ho přehlédla. Přesto jsme po oskarových schodech vystoupali a vyfotili se před vstupem do „Kodak Theatra“. Dolby Theatre bylo otevřeno 9. listopadu 2001 jako nové domovské divadlo pro předávání cen Oscar. Jeho 74. ročník zde proběhl hned na počátku roku 2002 a pro více jak miliardu lidí, která sledovala slavnostní ceremoniál, se divadlo Dolby stalo jedním ze symbolů výroční ceny Akademie. Budova již od počátku měla plnit funkci hlavně reprezentační a její design se měl nést v "oscarovském" duchu. Divadelní sál je schopen pojmout 2200 osob na živá divadelní představení a až 3401 diváků na slavnostní ceremoniály a koncerty. Pro další návštěvníky jsou připravena tři patra balkónů, jejichž unikátní řešení zaručuje dobrou viditelnost i z těch nejzadnějších míst. Divadelní lóže se skládají z 24 boxů se čtyřmi až šesti sedadly. Jeviště, které patří mezi největší ve Spojených státech, je široké 36,5 metrů a do zákulisí zasahuje do hloubky 23 metrů. Dominanci sálu tvoří zvláštní těleso na stropě, obecně nazvané "tiara". Ve skutečnosti se jedná o oválný lustr, který je propleten s menšími ovály po celé ploše stropu. Stříbrně natřený lustr má hlavně za úkol zakrýt mohutnou stropní konstrukci pro reflektory. Když se v divadle právě nekoná předávání Oscarů, hostí Dolby Theatre velký počet umělců, filharmonií a slavnostních ceremoniálů. Na jevišti se již objevili světoví umělci, jako například Prince, Christina Aguilera či Céline Dion a byl zde odehrán nespočet Broadwayských muzikálů, tanečních show a oper.
Mann´s Chinese Theater – Mannovo čínské divadlo, postavené ve stylu čínských pagod a chrámů s výjevy draků a lvíčků. Místo konání filmových premiér.
Hollywood and Highland – nákupní a zábavní moderní komplex, otevřený v roce 2001.
Kodak Theater – právě zde od roku 2002 probíhají ceremoniály předávání filmových Oskarů.
Kousek přes silnici je Hollywood Roosevelt Hotel. Hotel byl otevřen v roce 1927 a mezi nejvýznamnější hosty, kteří tu pobývali, patřili Marilyn Monroe, Ernest Hemingway nebo Clark Gable. 16. května 1929 se zde v sále Blossom Room uskutečnilo historicky první slavnostní předávání Oskarů. Mohli jsme si prohlédnout nádherný foyare a sál, kde proběhlo první předávání Oskarů. Tento sál je opravdu malý a dnešním nárokům již nevyhovuje.
Dále se na ulici nachází Mann´s Chinese Theater neboli Mannovo čínské divadlo. Jedna z nejpozoruhodnějších ikonických památek Hollywoodu a místo konání největších filmových premiér. Tuto svérázně architektonicky řešenou budovu, vystavěnou ve stylu čínských pagod a chrámů s výjevy draků a lvů, založil v roce 1927 Sid Grauman. Jemu se také zrodila v hlavě myšlenka, aby hvězdy filmového plátna po návštěvě svých galapremiér v jeho exotickém divadle zvěčňovali své otisky rukou a nohou do měkkého cementu před divadlem.
Zmírnit šeď, špínu i kriminalitu v centru Hollywoodu má nový komplex obchodního centra, hotelu a multiplexu nazvaný Hollywood & Highland. Má rozlohu přes 60 tisíc čtverečních metrů, byl postaven za 615 milionů dolarů a jeho součástí je například i šestipodlažní parkoviště pro tři tisíce osobních aut. Centrální plochu pojmenovanou Babylon Court pojali architekti jako repliku dekorací ze slavného velkofilmu Intolerance, který režisér D. W. Griffith dokončil roku 1916. Součástí výzdoby jsou tak například vysoké sloupy s bílými slony na vrcholu. Odsud máme poprvé výhled na nápis H-O-L-L-Y-W-O-O-D na stráni nad Los Angeles, který se objevuje v mnoha filmech, jelikož je na něj vidět z oken největších filmových studií. Nápis dlouhý 100 m se skládá z písmen vysokých 15 m vyrobených z betonu a oceli a bývá považován za tradiční symbol města. K písmenům se nesmí pod pokutou a prostor hlídají kamery. Představitelé města z důvodů šetření nákladů na údržbu nápisu jej chtěli odstranit, ale od obyvatel se zvedla vlna odporu a nakonec nápis zůstal na svém místě.
Další zastávka je Beverly Hills.
Čtvrť Beverly Hills se
rozkládá v západní části Los Angeles a jejími obyvateli jsou převážně filmové
hvězdy a nejrůznější celebrity. Můžete zde proto okukovat milionářské vilky,
před nimiž parkují nejdražší modely aut a které mají v zahradě bazén o
velikosti půlky fotbalového hřiště.
Beverly Hills je považováno za samostatné město mající vlastní zákony a
předpisy. Je čistější než Hollywood, trávníky tu mají udržované a keře
sestřižené. Nejčastější a levnou pracovní silou, která se o toto stará jsou
mexikánci. Bezmála v každé ulici najdete trochu jiné stromy. Věhlas této čtvrti
nastartovali zřejmě herci Mary Pickfordová, Douglas Fairbanks a Charles
Chaplin. Pořídili si tady domy. A následovaly je další hvězdy. Kolem slavné
nákupní třídy Rodeo Drive roste koncentrace luxusních aut včetně rolls-royců. Míjíme
nablýskané obchody s kosmetikou, šperky nebo s módními novinkami předních
světových značek jako jsou Gucci, Christian Dior, Cartier apod., stejně jako
špičkové restaurace. U modelů budete marně hledat cenovky. Cena je něco, co
tady nehraje žádnou velkou roli. Dovnitř navíc nelze vejít jen tak. Zákazníci
se obvykle musí objednat, aby se jim personál mohl patřičně věnovat. Na konci
Rodeo Drive stojí obrovský hotel bez označení. Jeho jméno najdeme na malé
lesklé ceduli u vchodu. Proč až tam? Každý přece ví, že tohle je vyhlášený
Beverly Wilshire Hotel, v jehož kulisách se odehrával kasovní trhák Pretty
Woman s Julií Robertsovou a Richardem Gerem. Neodoláme a vejdeme si prohlédnout
aspoň halu a navštívíme WC, které je velké jak hala normálního hotelu obložená
krásným mramorem a kde jsou zlaté kohoutky. Za zmínku stojí také vysoké palmy,
které mají korunu jen na vršku. Udržování těchto palem je velmi náročné. Uschlé
listy se musí postupně od spodu osekávat. A při jejich výšce je jasné, že bez
požárního žebříku to nejde. A těchto palem je v Los Angeles požehnaně. Eva
nás veze na kopec, odkud máme nádherný výhled na město, fotíme nápis
Hollywood a moderní přírodní amfiteátr
z r. 1922, který je letním sídlem
losangeleské filhamorie. Jeviště je ve tvaru lastury. V letech 1964
a 1965 zde koncertovali The Beatles.
Závěr dne Eva ukončuje
tím, co někteří z našeho osazenstva už netrpělivě očekávají. Je to
návštěva nákupní zóny s outlety. Spousta butiků, chvíli trvá, než se
zorientujeme, ale stejně s Miladkou nakupujeme jen pro vnoučata. Miladka
nemá nervy pro sebe vybírat a zkoušet a mně zase nezbývá peněz. Ale sem tam
jsme padli na naše spolucestující, kteří nadšeně nakupovali značkové věci.
Nakonec jsme byli rádi, že jsme zpět v hotelu, ani jsme nestihli si něco
koupit na večeři a je před námi poslední noc v Americe.
snídani
vyrážíme brzy, Eva je znalá a snaží se co nejdříve dojet na návštěvu
Universal Studios
Je to pro to, abychom se
co nejdříve zařadili do fronty na vláček, který nás proveze filmovým zákulisím.
Ještě jsme to stihli celkem dobře, za námi se tvoří velká fronta. Vláček je
vybaven nejmodernějšími zvukovými a obrazovými systémy, projíždíme ateliéry a
filmovými scénami. Lokomotiva táhne
čtyři vagónky (na pneumatikách) a během hodiny ujede po členitém areálu
filmových studií pár kilometrů. Projíždíme ulicemi
z různých filmů a ocitneme se uprostřed působivých filmových scén. Např. ve
filmech Čelisti, Jurský park, King Kong atd. Jsou tam sety ulic v New Yorku,
Itálie, Mexica, Motel, ve kterém Hitchcock natáčel Psycho. Jenom ještě umět
anglicky, víc bychom pochopili.
Z desítek zastavení jsou
to např. tyto:
Povodeň - zničehonic se
valí na stojící vláček obrovská vlna vody a vypadá to, že vlak smete, gejzíry
cákají na návštěvníky, voda však dosáhne jen úrovně vláčku a ztratí se stejně
rychle, jak přišla.
Auto – z ničeho nic
výbuch, obrovský požár, auto hoří. Nebo bouračka dvou aut. Vypadá působivě, ale
auta zvedá hydraulická noha a různě jimi třepe.
Žralok - jedete po hrázi
rybníka a těsně vedle vás se vynoří žralok (maketa), v prvním okamžiku velký
úlek.
Zemětřesení - vjedete do
budovy, vrata se zavřou, tma, podlaha se s vlakem začne natřásat, světla
blikají a hasnou, jakýsi kamion se převrátí a padá na Vás, těsně před Vámi se
zastaví.
Letadlo - velké dopravní
letadlo naaranžované po tragickém dopadu na zem, z vraku se kouří, turbína se
ještě točí...
Iluze - vjedete do
tunelu, dveře se zavřou, ve tmě promítají na stěnu pohybující se příšery a King
Konga a získáte dojem, že už se na vás sápou a je s vámi konec ... Všichni
výskají, křečovitě se drží madel, sem tam někdo spadne ze sedadla, přestože
vagón se ani nehne, velmi sugestivní.
Ještě jedna zajímavost,
která nás upoutala – parkoviště kočárků. Nevím jak by to dopadlo u nás, ale
zřejmě se tady nekrade. Po skončení jízdy se vrháme do atrakcí a show, kterých
je tady spousta. Úplný blázinec. Např.
Jurský park - plujete s 20 lidmi v člunu, unáší Vás
pomalá umělá řeka. Blížíte se k vratům, ty se otvírají a vplouváte do pravěku.
Velmi působivé a věrné: Přesličky, opar
nad vodou, pohybující se brontosauři a ještěři, nádherný zážitek. Pak ale
vplouváte do jakési temné sluje a naprosto nečekaně se člun s Vámi propadá
téměř střemhlav do hloubky dvaceti metrů. Šílený je okamžik, kdy příď člunu
klesne, spatříte tu hloubku a prožijete nečekané beztíží volného pádu. U cíle
vodní cesty jsou všichni ještě v šoku, ale vítá nás paní v dresu Jurského parku
s typickým americkým nadšením a nasazením, návštěvníci pod její taktovkou v
euforii zpívají, tleskají a vystupují z člunu přímo do obchodu mezi suvenýry
Jurasis park.
Mumie - rychlodráha, řítíte se na vozíku velmi
rychle potmě, promítají se příšery, pak se jede pozpátku, značné přetížení, jen
pro otrlé a zdravé.
Velmi oblíbenou atrakcí
inspirovanou filmem či seriálem Simpsonovi je Krustyland, virtuální horská
dráha, která byla vyhlášena nejlepší novou atrakcí pro rok 2008. Projedete na
ní Springfieldem skrz na skrz. Vše je dokresleno originálními hlasy všech postaviček
ze seriálu. Videoprojekce překonává čtyřikrát standard HD.
Pokud vás ani jeden z
těchto filmů nikdy moc nelákal, můžete navštívit i atrakce inspirované
Terminátorem či Shrekem 4D, kdy celkový
prostorový dojem dokresluje šplíchající voda, šimrající vzduch a hýbací
sedačky.
Bohužel, žádnou z těchto
atrakcí jsem neviděla, Nikdo se nechtěl se mnou zúčastnit. Hlavně je odradilo,
že hned u vchodu se musely odevzdat všechny věci, tj. kabelky, fotoaparáty a pod.
K zábavnímu parku Universal Studios těsně přiléhá promenáda Universal City
Walk. Je tvořena ulicí obchodů a restaurací, barů, nočních klubů a kin. Jejich
unikátní fasády navrhl v roce 1993 americký architekt Jon Jerde. Dnes je místo
známé jako zábavní Mekka jižní části Californie.
Vidět nějaké filmové
studio v Hollywoodu a vidět Las Vegas bylo vždycky moje přání, které se
mně splnilo, i když jsem tomu nikdy nevěřila a rozhodně mně nezklamaly. Mám
prostě ráda show a tu Američané ovládají.
Čeká nás poslední část
zájezdu a to je Santa Monica Beach.
Santa Monica - městečko s nádhernou pláží dnes přímo
propojené s Los Angeles, jehož obyvatelé sem o víkendech jezdí odpočívat.
Středem společenského života je na obrázku viditelné molo u něhož také končí
legendární silnice Route 66 začínající v Chicagu a která končí právě v
Santa Monice. Spisovatel John Steinbeck ji trefně přezdíval Matka cest. Je v
provozu od dvacátých let minulého století a propojuje východní a západní
pobřeží Spojených států. Jejích téměř 4000 kilometrů nahradilo změť
nepřehledných cest a dlouhou dobu byla nejvýznamnější dopravní tepnou v USA.
Dnes se rozpadající silnici snaží zachránit nadšenci.
Na plážích se natáčel
seriál Pobřežní hlídka. K dispozici je zábavní park s obřím ruským kolem a horskou
dráhou. Tady doslova nasáváme atmosféru a kocháme se pohledy na oceán,
pozorujeme rybáře při lovu a plameňáky, kteří čekají co jim odpadne, dopřáváme
si kávu a prostě relaxujeme. Více než zábavní park s obřím ruským kolem přitahuje turisty slavná silnice "Route 66", která končí právě v Santa Monice. Spisovatel John Steinbeck ji trefně přezdíval Matka cest. Je v provozu od dvacátých let minulého století a propojuje východní a západní pobřeží Spojených států. Jejích téměř 4000 kilometrů nahradilo změť nepřehledných cest a dlouhou dobu byla nejvýznamnější dopravní tepnou v USA. Dnes se rozpadající silnici snaží zachránit nadšenci.
Odpočíváme v pěkném
parku s palmami a připravujeme se na cestu na letiště a opět přes Londýn
domů. Tečkou zájezdu je letiště v Londýně, kdy po posledních nákupech v letištních
obchůdcích se Ivan svěřuje, že má narozeniny a zve nás na kávu. Ve večerních
hodinách přistáváme v Praze a těšíme se na domov.
Foto prezentace z Ameriky je uložena v sekci "Fotografie"
Žádné komentáře:
Okomentovat